تعریف طیف اوتیسم

تعریف طیف اوتیسم

اختلالاتی هستند که در آن کودک دارای مشکلات پایه و اصلی در اجتماعی شدن و برقراری ارتباط دارد بنابراین ذات مشکل این کودکان رفتاری می باشد.

نوع ظهور اختلال اوتیسم چگونه است؟

۱.شروع در مدت کوتاهی بعد از تولد

۲. طبیعی بودن کودک تا سنین ۲ تا ۳ سالگی و سپس پسرفت و از دست دادن مهارت های قبلی

۳. شروع بعد از ۳ سالگی (شروع تاخیری)

www.mashhadgoftar.com

علت بروز اختلال اوتیسم در کودکان چیست؟

  • طبق تحقیقات احتمالا منشا عصبی دارد
  • دلایل متنوعی برای اوتیسم ارائه شده است مانند: جنین ها و اسپرم و تخمک فریز شده/نقص پردازش شنیداری/در پسر ها بیشتر تحت تاثیر هورمون مردانه ای که در هنگام جنینی ترشح می شود و ... اما هنوز دلیل ثابت و قطعی برای آن پیدا نشده است

مشکلات کودکان دارای اوتیسم چیست؟

مشکل اصلی این کودکان  نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و الگوهای رفتاری و علایق محدود و تکرارشونده می باشد.

بعضی از کودکان علاوه بر نقایص اجتماعی مشکلات دیگری نیز دارند مانند: اختلال در گفتار و زبان/علائم بیش فعالی/نقص توجه/نشانه های اضطرابی/کم‌توان ذهنی

نکته: قابل توجه است که در بعضی از این کودکان هوش و استعداد های خیلی بالاتر از حد نرمال نسبت به همسالان خود مشاهده می شود.

 

 

 

معیارهای تشخیصی برای اختلالات طیف اوتیسم چیست؟

1-      مشکل در ارتباط و تعاملات اجتماعی:

  •  مشکل در روابط متقابل عاطفی_اجتماعی  (نزدیکی اجتماعی غیر طبیعی/ مشکل در شروع و ادامه ی مکالمه/ مشکل در اشتراک گذاری عواطف و علایق/ مشکل در پاسخ به شروع تعامل اجتماعی)
  • مشکل در رفتارهای ارتباطی غیرکلامی به خاطر ضعف در تماس چشمی، زبان بدن و بیان چهره ای
  • مشکل در رشد و حفظ ارتباط متناسب با سطح رشدی (مشکلات وفق دادن رفتار/ مشکلات در به اشتراک گذاشتن بازی های تخیلی و عدم ایجاد دوستی با علایق مردم)

 

2-      الگوهای رفتاری و علایق محدود و تکرار شونده:

  • گفتار یا حرکات تکراری و کلیشه ای یا استفاده از اشیاء به صورت کلیشه ای
  • پافشاری بیش از حد نسبت به الگوهای رفتاری کلامی و غیرکلامی معمول یا مقاومت بیش از حد نسبت به تغییرات (پافشاری بر یک روتین و غذا - سوالات تکراری - استرس و پریشانی بیش از حد در هنگام تغییرات کوچک)
  • علایق محدود و ثابت که از لحاظ شدت غیر طبیعی هستند(مانند پافشاری زیاد یا تمایل به اشیاء غیرمعمول یا علایق بیش از حد محدود و درجاماندگی)
  • بیش حسی و کم حسی نسبت به حواس مختلف و یا علایق غیرمعمول به جنبه های حسی محیط )مانند بی تفاوتی آشکار نسبت به درد، سرما و گرما/ پاسخ های معکوس به صدا و متن های خاص/ بو کردن و لمس کردن بیش از اندازه ی اشیاء/ شگفت زده شدن با اشیاء روشن و چرخان)

 

آیا اوتیسم درمان دارد؟

بله. درمان این اختلال غالبا به صورت تیمی انجام می شود. این تیم شامل: گفتاردرمان، کاردرمان، روانپزشک، روانشناس و بازی درمان می باشد و در صورت نیاز به هرکدام از این متخصصین، ارجاع صورت خواهد گرفت. با مراجعه ی به موقع و زود هنگام میتوان این افراد را به حداکثر توانمندی و استقلال در تمام زمینه ها رساند.

 

در گفتاردرمانی به چه حیطه هایی پرداخته می شود؟

در گفتار درمانی به تمام حیطه های دارای نقص پرداخته می شود، این حیطه ها شامل: مشکلات ارتباطی و اجتماعی/مشکلات زبانی و گفتاری/ مشکلات درک و پردازش شنیداری/مشکلات توجهی/مشکلات شناختی می باشد. برای مشکلات حسی، حرکتی و  شناختی از کاردرمان کمک گرفته می شود. در صورتی که مشکلات رفتاری شدید وجود داشته باشد به روانشناس و بازی درمان  ارجاع داده می شود.

 

برای مشاوره و رزرو نوبت در گفتاردرمانی زهرا فتحعلی زاده کلیک کنید

 www.mashhadgoftar.com

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.